Proiectul Codului invatamintulu: o sansa reala pentru copiii dotati

2008-10-31
 

Discutie nationala

In ansamblul resurselor umane, un element deosebit il reprezinta tinerii dotati si capabili de performante inalte. Societatea si economia au nevoie de idei si realizari neordinare, de creativitatea si implicarea directa a acestor tineri. Din aceasta perspectiva, instruirea si educatia tinerilor dotati devine o problema de actualitate, pentru a carei solutionare numeroase tari depun eforturi financiare si intelectuale considerabile.

Problema nominalizata vizeaza si tara noastra. Guvernul, Ministerul Educatiei si Tineretului au intreprins anumite actiuni in aceasta directie. A fost aprobat Programul "Copii dotati" (Hotarirea nr.347 din 23.03.2005) si Regulamentul "Cu privire la sustinerea elevilor dotati" (Hotarirea nr.17 din 4.01.2006). Insa, deseori aceste masuri se limiteaza doar la organizarea olimpiadelor nationale, sustinerea elevilor cu rezultate deosebite inregistrate la competitii nationale si internationale, pregatirea loturilor olimpice etc. Dar identificarea si educarea copiilor cu abilitati inalte, elaborarea programelor speciale de lucru cu ei, implicarea tinerilor dotati in activitati de cercetare, formarea cadrelor in domeniul educatiei copiilor talentati - aceste importate obiective ramin in afara masurii nominalizate. Totodata, in conditiile in care invatamintul din R. Moldova se desfasoara in contextul unui sistem centralizat si performantele elevilor tind spre anumite standarde medii, este dificil sa creezi conditii optime de dezvoltare si formare optima a talentati.

Iata de ce Consiliul Suprem pentru Stiinti si Dezvoltare Tehnologica al A.S.M., sustinut de organele de conducere ale tarii, a lansat initiativa deschiderii Liceului Academic pentru Copii Dotati, idee realizata in anul curent de studii. Aceasta institutie isi propune drept scop de a asigura conditii selecte si favorabile de dezvoltare si manifestare a capacitatilor intelectuale ale copiilor dotati din invatamintul preuniversitar. Pentru a o calitate inalta a procesului educational, va fi utilizata atit baza materiala a institutiilor din subordinea Academiei de Stiinte a Moldovei, cit si potentialul stiintific format din profesori si cadre stiintifice de inalta calificare.

Experienta internationala ne arata ca in statele care au solutionat aceasta problema in mod judicios, exista institutii ce reglementeaza modalitatea de educare a tinerilor dotati. Este necesar ca si in R. Moldova sa avem un cadrul legislativ adecvat nevoilor tinerilor dotati, capabili de performante inalte. Prezentul proiect legislativ este binevenit si creeaza cadrul juridic de organizare si functionare a invatamintului secundar general pentru copii dotati (art. 28) Ne bucuram ca societatea a constientizat faptul ca tinerii dotati si talentati, care dau dovada de abilitati inalte si performanta in anumite domenii academice specifice, au nevoie de programe si servicii speciale, ce nu sint oferite de scolile obisnuite. In lipsa acestora, copiii nu se pot dezvolta in masura potentialului lor.

Pentru abordarea problemei tinerilor dotati, in ansamblu, si din perspectiva sporirii calitatii educatiei in tara Academia de Stiinte a Moldovei poate oferi resurse materiale si umane necesare in cadrul clusterului Liceu-Universitate-Doctorat-Postdoctorat, care va asigura pregatirea specialistilor de la etapa invatamantului preuniversitar pina la studii postdoctorate si incadrarea acestora in sfera stiintei sau in diferite domenii ale economiei nationale. Toate aceste conditii ne inspira optimism si ne vor permite de a forma o generatie de cetateni, capabila sa contribuie in mod inteligent la solutionarea problemelor cu care se confrunta societatea noastra, sa gindeasca critic si sa impulsioneze prin propriul exemplu activismul oamenilor atit in comunitatile locale, cit si la nivel national.


Dr. Ludmila Perciuleac,
directorul Liceului Academic
 
 http://www.moldova-suverana.md/